onsdag den 20. februar 2013

Se min kjole


 Jeg brugte næsten 3 dage på at sy denne skønne kjole i prikket babyfløjl. Farven er svær at beskrive og også svær at gengive på billederne. Prikkerne har dog en noget klarere farve end det ser ud til.
Mønsteret hedder selma og er købt i stof 2000.
Grunden til at det tog så lang tid var flere. For det første bruge jeg for første gang tid noget tid på at lære at sy en skjult lynlås ordentligt i. Andre gange har jeg bare gættet mig lidt frem og så er det blevet nogenlunde fordi det var nogle små korte lynlåse i siden. Denne gang er der tale om en 60 cm lynlås ned midt i ryggen så det skulle gerne blive pænt. Og jeg er faktisk blevet meget tilfreds.
En anden grund til at det tog lang tid er at oplægningskanterne i ærmer og belægning er syet i hånden. Det skulle oplægningskanten i bunden også være, men det havde jeg dog ikke tålmodighed til, så den fik en maskinsøm, og det synes jeg også ser helt fint ud.

Den sidste grund til at det tog så lang tid, er at jeg ikke lige tænkte på at ærmerne skal spejlvendes når man klipper stoffet, så da jeg havde klippet, foldet flæser, rynket med rynkebånd og syet oplægningskant - i hånden - sad jeg med to højreærmer! Argh! Heldigvis var der stof til et nyt ærme og så var det jo op på hesten igen... Man skulle tro man blev klogere, for jeg har engang lavet samme nummer med en skjorte - men nej åbenbart ikke!
Men det er en skøn skøn kjole, den skal jeg nok få slidt op. Jeg kunne også godt finde på at sy en mere i samme mønster for den sidder virkelig godt. Måske bliver det med nogle andre ærmer for der er ret meget puf i...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar