mandag den 14. juli 2014

Smukke bøger

Jeg er faldet over denne smukke teknik, som jeg bare måtte prøve kræfter med. Foldede bøger, eller på engelsk folded book art.
Teknikken går ud på at man folder siderne i gamle bøger efter et mønster, og når man er færdig fremstår en tegning eller et ord.
Mit første forsøg ud i teknikken - en bog foldet til ordet "ord"
Det er ikke svært at finde videoer og hjemmesider der viser teknikken. Men tips og tricks til at få det bedste resultat er jeg ikke rigtig kommet om ved. Derfor har jeg gjort mig et par erfaringer, som jeg gerne vil dele her i håbet om at andre kan få glæde af det.
Der findes nogle ret tidskrævende og indviklede metoder til at lave mønstre, de kræver at man har photoshop. Jeg har lavet mønstre på en ganske simpel måde.
1) print et stykke milimeter-papir. De findes på forskellige hjemmesider, jeg printede fra denne
2) læg papiret tilbage i printeren
3) lav dit mønster i word. Jeg brugte wordart for at kunne justere på bogstaverne.
4) print
Du har nu et mønster, hvor hver lodret streg svarer til en side i bogen.

Det er vigtigt at man sørger for at få placeret mønsteret midt på bogen. Toppen af bogstaverne her, er placeret så højt at vinklen man folder i bliver meget spids. Det har gjort at overkanten ikke er blevet specielt pæn. Jeg har ikke kunnet få alle spidserne til at ramme det samme sted.

Der kan være en masse regnearbejde i at få placeret mønsteret sådan at man bruger alle siderne, eller i hvert fald ikke står med 100 ekstra sider til sidst. Jeg har valgt at lave mønsteret først, tælle op hvor mange sider der bliver behov for, og derefter vælge en bog som passer til. Hvis man gerne vil bruge en bestemt bog, kan man gå den modsatte vej. Regne ud hvor mange sider der er (sidetal + blanke sider - hvis sidetallet ikke starter ved 1), og så lave sit mønster tilsvarende antal millimeter. Man kan indstille word til at lave wordart'en et antal millimeter i længden, og vælge en højde der passer til bogen.

Held og lykke med folderiet hvis du kaster dig ud i det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar